Statut

Tekst jednolity Statutu z dnia 20.10.2012 r.

Statut Wojskowego Stowarzyszenia Społeczno-Kulturalnego „SWAT” z siedzibą w Warszawie.

Rozdział I Postanowienia ogólne

§ 1.

Nazwa Stowarzyszenia brzmi: Wojskowe Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „SWAT” zwane dalej Stowarzyszeniem, posiada osobowość prawną.

§ 2.

Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona.

§ 3.

  1. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Siedzibą Stowarzyszenia jest m.st. Warszawa. Stowarzyszenie może powoływać koła, które działają na postawie regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zebranie Członków.
  3. Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami państwa, w szczególności na obszarze mandatowym ONZ i innych organizacji międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem.
  4. Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego. Status ten uzyskuje z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.

§ 4.

Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy członków; do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników.

§ 5.

Działalność statutowa Stowarzyszenia prowadzona jest odpłatnie i nieodpłatnie (załącznik KRS-W-OPP).

§ 6.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

§ 7.

Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.

Rozdział II Cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji

§ 8.

Celem Stowarzyszenia jest:

  1. popieranie i propagowanie twórczości kulturalno-oświatowej i artystycznej w Wojsku Polskim oraz środowisku cywilnym,
  2. pomoc osobom, które utraciły członka rodziny w katastrofach i innych nieszczęśliwych wypadkach podczas pełnienia obowiązków służbowych,
  3. wspieranie działalności społeczno-wychowawczej, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju i edukacji dzieci i młodzieży,
  4. upowszechnianie kultury fizycznej, rekreacji, turystyki i krajoznawstwa,
  5. wspieranie ośrodków kultury (wojskowych ośrodków kultury, orkiestr wojskowych, galerii, kin, muzeów itp.),
  6. upowszechnianie wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa oraz wychowania w duchu patriotyzmu i poszanowania wartości narodowych.

§ 9.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

  1. organizowanie przeglądów, konkursów, festiwali, wystaw, biennale oraz innych form rozwoju społeczno – kulturalnego,
  2. organizowanie targów, konferencji, kongresów, pokazów lotniczych,
  3. organizowanie pomocy rzeczowej i finansowej osobom poszkodowanym w katastrofach
    i wypadkach a także ich rodzinom,
  4. koordynowanie wymiany twórczości artystycznej, kulturalnej oraz społecznej,
  5. organizowanie różnorodnych kursów podnoszących kwalifikacje zawodowe i umiejętności,
  6. organizowanie opieki i wypoczynku dla dzieci i młodzieży – półkolonie, świetlice itp.,
  7. organizowanie działalności wydawniczej i poligraficznej, obejmującej wydawanie książek, kalendarzy, plakatów i innych artykułów drukowanych,
  8. organizowanie imprez z okazji świąt państwowych, patriotycznych oraz okolicznościowych,
  9. działalność w zakresie kultury fizycznej, ze szczególnym uwzględnieniem sportów obronnych, współpraca z organizacjami sportowymi i turystycznymi,
  10. współpracę z krajowymi i zagranicznymi organizacjami i stowarzyszeniami społeczno-kulturalnymi.

§ 10.

  1. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarze koniecznym
    i użytecznym dla realizacji celów Stowarzyszenia na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach.
  2. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
  3. Zakres działalności Stowarzyszenia obejmuje:
    1)      wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z),
    2)     wynajem i dzierżawę (PKD 77),
    3)     sprzedaż detaliczną wyrobów związanych z kulturą i rekreacją prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.6),
    4)    działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych (PKD 59.2),
    5)    działalność twórczą związanej z kulturą i rozrywką (PKD 90.00),
    6)    działalność związanej ze sportem (PKD 93.1),
    7)    pozostałą działalność usługową, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 96.09.Z),
    8)    działalność taksówek osobowych (PKD 49.32.Z),
    9)    pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany (PKD 49.39.Z),
    10)  hotele i podobne obiekty zakwaterowania (PKD 55.10.Z),
    11)  obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 55.20.Z),
    12)  pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych (PKD 87.30.Z).
Rozdział III Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 11.

1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.

2. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie.

§ 12.

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:

1) członków zwyczajnych,

2) członków wspierających.

§ 13.

l.  Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych.

2.  Członkiem wspierającym może być osoba prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.

3. Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.

§ 14.

1.  Członek zwyczajny ma prawo do:

1)   czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,

2)   zgłaszania opinii i wniosków dotyczących działalności Stowarzyszenia,

3)  wypowiadania się w sprawach Stowarzyszenia.

2.  Członek zwyczajny obowiązany jest do:

1)  przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,

2)   regularnego opłacania składek i innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia,

§ 15.

Członek wspierający ma prawo brać udział – z głosem doradczym – w statutowych władzach Stowarzyszenia.

§ 16.

1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:

1)   skreślenia z powodu dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań odnośnie Stowarzyszenia,

2)  skreślenia z powodu śmierci członka,

3)   wykluczenia z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający  6 miesięcy,

4)  skreślenia z powodu likwidacji osoby prawnej będącej członkiem wspierającym bądź wykluczenia z powodu nie wywiązywania się z zadeklarowanych zobowiązań wobec Stowarzyszenia.

2.  O każdym skreśleniu  lub wykluczeniu członka stowarzyszenia decyduje Zarząd.

3. Osoba wykluczona lub skreślona ma prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków w terminie do 30 dni od dnia otrzymania odwołania.

Rozdział IV Organy Stowarzyszenia

§ 17.

1. Władzami Stowarzyszenia są:

1) Walne Zebranie Członków,

2) Zarząd,

3) Komisja Rewizyjna.

§ 18.

  1. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia trwa 4 lata.
  2. Uchwały Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum).

§ 19.

  1. W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia
    w trakcie kadencji, skład osobowy władz jest uzupełniany poprzez przeprowadzenie wyborów na nie obsadzone stanowisko do wysokości 1/2 składu pochodzącego z wyboru.

Walne Zebranie Członków

§ 20.

W Walnym Zebraniu Członków biorą udział członkowie zwyczajni.

§ 21.

1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.

2. Walne Zebranie Członków obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.

3. Obradami Walnego Zebrania kieruje prezydium: przewodniczący, sekretarz,  1 członek.

4. Prezydium Walnego Zebrania wybierane jest w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów wszystkich obecnych członków Stowarzyszenia, nie wchodzących w skład Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

5. Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zebrania Członków.

6.  Walne Zebranie Członków wybiera:

1) Prezesa

2) Zarząd

3) Komisje Rewizyjną

7. O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd powiadamia członków co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania.

8. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków.

§ 22.

1. Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:

1) ustalanie wytycznych do działalności Stowarzyszenia, uchwalanie zmian statutu,

2) uchwalanie regulaminów władz Stowarzyszenia,

3) wybór i odwoływanie Prezesa, Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia,

4) rozpatrywanie i zatwierdzenie sprawozdań władz Stowarzyszenia,

5) ustalanie wysokości składek członkowskich,

6) podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,

7) o miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd powiadamia członków co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania. W przypadku braku quorum w pierwszym terminie organizator zwołuje Walne Zebranie w drugim terminie. Drugi termin powinien być podany w zawiadomieniu o posiedzeniu i nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie 1 godziny po pierwszym terminie. W drugim terminie uchwały zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na ilość obecnych członków Stowarzyszenia, z zastrzeżeniem § 32 pkt 3.

Zarząd

§ 23.

  1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego   Zebrania Członków i reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.
  2. Zarząd składa się z 3 do 7 członków, w tym Prezesa i Wiceprezesa.
  3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż jeden raz na kwartał.

§ 24.

Do zakresu działania Zarządu należy:

1)   realizacja uchwał Walnego Zebrania Członków,

2)   ustalanie budżetu Stowarzyszenia,

3)  sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,

4)  zwoływanie Walnego Zebrania Członków,

5)   podejmowanie wszelkiej współpracy z instytucjami i organizacjami krajowymi
i zagranicznymi,

6)  podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania członków,

7)  składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,

8)   inicjowanie i organizowanie pracy stowarzyszenia,

9)  prowadzenie dokumentacji z pracy Stowarzyszenia.

Komisja Rewizyjna

§ 25.

  1. Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków.

§ 26.

Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:

1) kontrolowanie działalności Stowarzyszenia,

2) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.

§ 27.

Komisja Rewizyjna w celu wykonywania swoich zadań kontrolnych jest upoważniona do:

1)        żądania od Zarządu przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności  Stowarzyszenia,

2)   żądania od członków Zarządu złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień.

§ 28.

  1. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą łączyć członkostwa w Komisji z pełnieniem funkcji w Zarządzie lub ze stosunkiem pracy ze Stowarzyszeniem.
  2. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą;

1)   pozostawać w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia z członkami Zarządu,

2)   być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.

3. Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.

Rozdział V Majątek i fundusze

§ 29.

Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.

§ 30.

1. Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:

1) składki członkowskie,

2) darowizny, zapisy i spadki,

3) wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia (dochody z własnej działalności, dochody z majątku Stowarzyszenia).

2. Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca lutego każdego roku. Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki, wg zasad określonych przez Zarząd, w ciągu 2 tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Stowarzyszenia. Wysokość składek określa Zarząd w uchwalonym przez siebie regulaminie.

3. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie
z obowiązującymi przepisami.

§ 31.

  1. Do reprezentowania Stowarzyszenia oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych i  ważności składanych oświadczeń wymagany jest podpis Prezesa Zarządu działającego samodzielnie lub Wiceprezesa Zarządu działającego łącznie z jednym z Członków Zarządu.
  2. W Stowarzyszeniu zabrania się:

1)  udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,

2)  przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,

3)  wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji albo podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3,

4)   zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.

Rozdział VI Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia

§ 32.

  1. Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
  2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
  3. W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia, nie uregulowanych w statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 1989 r. Nr 20 poz. 104 z późniejszymi zmianami).
  4. W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawa o stowarzyszeniach i ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

 

Współpraca

Wsparcie – 1%

Darmowy Program PIT dostarcza Instytut Wsparcia Organizacji Pozarządowych w ramach projektu PITax.pl dla OPP.

Back to Top